PROGRAMY V PLANETÁRIU PRE ŽIAKOV

V súčasnosti uvádzame v celooblohovom režime projekcie vo Hviezdnej sále tieto programy a pripravujeme ďalšie:

Dobrodružstvo slnečnej sústavy

Slnečná sústava je planetárny systém hviezdy - Slnka, v ktorej sa nachádza aj naša domovská planéta Zem. Vstúpte do sveta, ktorý je plný prekvapení a objavujte jeho tajomstvá, ako aj tajomstvá ostatných planét. Zoznámite sa i s planétkami tzv. hlavného pásu v priestore medzi Marsom a Jupiterom. Navštívime i Oortov oblak - obrovskú zásobáreň kometárnych jadier na samom okraji slnečnej sústavy.

Produkcia: RSA Cosmos

Dĺžka: 12 minút

Dva malé kúsky skla

Galileove pozorovania ďalekohľadom spôsobili revolúciu, ktorá navždy zmenila náš pohľad na vesmír, naše miesto v ňom a pokračuje už vyše štyri storočia. Dnes už môžeme bežne, tak ako Galileo, pozorovať oblohu cez malé teleskopy a nadchnúť sa jej pôvabmi.  V našom filme vás zavedieme medzi súčasných amatérskych pozorovateľov a spolu s nimi objavíte divy a krásy, ktoré vám dokážu sprostredkovať aj malé ďalekohľady. Zoznámite sa aj s vedcami, ktorí nám tento pohľad umožnili.

Produkcia: Carnegie Science Center

Dĺžka: 23 minút

Jazyk: SK, EN, FR

IBEX - hľadanie hraníc slnečnej sústavy

Pripojte sa k vedcom, ktorí skúmajú priestor, kde sa slnečný vietor stretáva s okolitým medzihviezdnym prostredím. Program je určený tým, ktorí sa túžia bližšie zoznámiť s výzvami vesmírneho výskumu. Oboznamuje so vznikom projektu NASA - IBEX (Interstellar Boundary Explorer). Dozviete sa, akým spôsobom IBEX hľadá vysokorýchlostné atómy pre zostavenie mapy najvzdialenejších končín našej slnečnej sústavy.

Produkcia: Adler Planetarium

Dĺžka: 27 minút

Zo Zeme do vesmíru

Túžba porozumieť vesmíru začala azda kedysi dávno pri táborových ohňoch, odkiaľ naši predkovia s úžasom a bázňou vzhliadali k nočnej oblohe. Kam od tej doby doputovalo naše poznanie? V programe Zo Zeme do vesmíru prejdeme dlhú cestu skúmania vesmíru, na ktorej uvidíme planéty, hviezdy, Slnko, Mesiac, galaxie a ďalšie súčasti obrovskej vesmírnej mozaiky, ktorá je naším domovom. Program obsahuje množstvo pôsobivých scén a je vhodný ako úvodné zoznámenie sa s naším vesmírom.

Produkcia: ESO

Dĺžka: 31 minút

Výprava za Slnkom

Slnko je naša najbližšia a najdôležitejšia hviezda. Astronómovia preto vkladajú veľa úsilia do jej štúdia, pretože nám to pomáha pochopiť všetky ostatné hviezdy na oblohe. Predstavenie hľadá čo vieme o našej fascinujúcej hviezde. Je zamerané hlavne aktivity súvisiace s magnetickým poľom, ako sú slnečné škvrny a úniky koronálnej hmoty, ktoré môžu spôsobiť krásne polárne žiare, ale tiež môžu byť potenciálne deštruktívne nielen pre zemskú atmosféru a magnetické pole chrániace všetok život na Zemi, ale aj pre astronautov a satelity.

Produkcia: Carnegie Science Center

Dĺžka: 12 minút

Neuveriteľné Slnko

Každú sekundu Slnko do priestoru vyžiari miliónkrát viac energie ako svet spotrebuje za jeden rok. Odkiaľ sa toto množstvo energie berie? Pozrite sa na naše Slnko vďaka dych berúcim záberom, ktoré zhromaždilo počas dlhodobého snímkovania najdokonalejšie slnečné observatórium - Solar Dynamics Observatory (SDO). Vďaka reálnym záberom spracovaným pokročilými matematickými metódami spoznáte pravú povahu Slnka a zistíte, že zďaleka nie je také pokojné, aké sa javí na prvý pohľad.

Produkcia: HaP Brno

Dĺžka: 11 minút

Prehliadka oblohy ročného obdobia

Nočná obloha sa v priebehu roka nad našimi hlavami mení. V jednotlivých ročných obdobiach obdivujeme jej krásu vychádzajúcu z rôznych hviezd a súhvezdí. Okrem časti oblohy tvorenej tzv. nezapadajúcimi súhvezdiami, pozorujeme jarnú, letnú, jesennú a zimnú oblohu. Každý zo štvorice filmov rozprávajúci o oblohe konkrétneho ročného obdobia vás prevedie špecifikami aktuálneho diania na nej, priblíži vám jednotlivé jasné hviezdy, súhvezdia, ich pôvod a mytológiu.

Produkcia: RSA Cosmos

Dĺžka: 4 x 12 minút

Jazyk: SK, EN

Výklad jednotlivých sezónnych výhľadov na oblohu vám môžeme sprostredkovať aj formou naživo komentovanej prehliadky obohatenej o možnosť opýtať sa, čo vás najviac zaujíma. V tomto prípade je dĺžka programu cca 20 minút.

odporúčaná veková hranica grafické rozlíšenie programu   celooblohová "fulldome" projekcia